Natalia Castañeda (Colombia)

How do you begin your one of your pieces?
It depends on the material and the moment. At my workplace,
sculptorical attempts arise from experimenting intuitively and consciously in the present, formal issues fall into place slowly and all intentions give way to the unexpected. Usually I don't know where I'm heading to, and usually I end up far away from my expectations.
Normally I begin my drawings from a fragment of reality; from there, each line at its own pace, weaves the spirit of the moment.

¿Cómo comienza uno de tus trabajos?
El comienzo depende del material y del momento, los ensayos escultóricos surgen de encuentros en el taller, desde una experimentación intuitiva y consciente del presente, las cuestiones formales se resuelven poco a poco, y las intenciones pierden fuerza para abrir espacio a lo inesperado.
Usualmente no sé donde voy, o siempre termino lejos de lo esperado.
Normalmente los dibujos los empiezo de un fragmento de la realidad, y de ahí las lineas, a su ritmo van tejiendo el espíritu propio del momento.



Which places interest you?
I am interested in personal territories, such as familiar spaces, known and acknowledged, where memory and identity have roots. I am interested in the corner of the park under the trees, rivers as a metaphor of flow, bridges that connect situations, and mountains where you loose sight and feel small.

¿Qué espacios te interesan?
Me interesan los territorios propios, como espacios familiares, conocidos y reconocibles, donde la memoria y la identidad tienen raíces.
Me interesa esa esquina de parque bajo los arboles, los ríos como metáfora de flujo, los puentes para unir situaciones, las montañas para perder la mirada y sentirse pequeño.




What things from the real world do you relate with your work?
The rivers, music, rain, the forest, autumn... they all change in an instant.

¿Qué cosas del mundo real te suenan o relacionas con tus obras?
Los ríos, la música, la lluvia, los bosques continentales, el otoño... todos varian en el instante.

Interview by Juana Neumann

No comments: